matmaria.blogg.se

Denna blogg kommer handla om maten jag lagar på förskolan samt lite tankar och funderingar kring ämnet. Hoppas ni blir inspirerade!

Köttgryta en Söndagkväll!

Publicerad 2014-01-19 20:06:33 i Allmänt

Hej alla glada människor!
Har legat mycket lågt vad gäller bloggen. Har varit långledig över jul och nyårshelgen. Första veckan på arbetet var den 8/1. Tre dagars vecka gills inte riktigt. Bilderna och tankarna jag har kring mat kommer ofta från när jag står och fnular över mina grytor på arbetet.
 
I kväll blev det en köttgryta gjord på högrev, hemma till familjen.
Jag stod på Hemköp och valde mellan högrev från Irland för 60 kr/kg eller svensk högrev för ca 100 kr/kg.
Valet blev den irländska trots att det går emot mina principer. Jag gillar inte Irländskt kött!
Är det någon annan som tänker som jag??
 
Receptet:
1,3 kg högrev
3 skalade och skivade morötter
2 hackade lökar
2msk tomatpuré
2 tsk soja
2msk kalvfond
6 dl vatten
en skvätt rödvin
torkade och mixade trattkantareller och några lagerblad.
 
Skar köttet i bitar och fräste i en gryta. Blandade ner löken och morötterna.
Tomatpuré, soja, kryddorna och fond blandat med vatten och salt och peppar hamnade i grytan.
Allt puttrade i ca 1,5 timme och serverades med kokt potatis. Båda mina killar tyckte det var gott.
 
 
Ha en bra start på nästa vecka!
 
May the food be with you!
 
Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela