matmaria.blogg.se

Denna blogg kommer handla om maten jag lagar på förskolan samt lite tankar och funderingar kring ämnet. Hoppas ni blir inspirerade!

I böljan den blå simmar en torskbit eller två!

Publicerad 2013-11-26 15:47:23 i Allmänt

I dag var det dags för veckans fisk.
Jag la portionsbitar av torsk på ett bleck. Blecket smorde jag med mjölkfritt margarin. Bättre att använda det till alla även om det är en som har allergi.
Saltade, pepprade och strödde på citronmixkrydda.
In i ugnen för att tina.
 
Jag mixade skalade morötter, purjolök och gul lök. Värmde olivolja och fräste grönsakerna. Kryddade med basilika, salt och peppar. På slutet blandade jag ner creme fraiche. Krämen hällde jag på fisken som ett "täcke".
Imat, havrebaserad matgrädde använder jag på allergimaten. För att få en bra såsbas.
Sedan fick fiskbitarna ungsgratineras med täcket för att bli färdiga och få en fin yta.
 
Det blev en mild och god smak. Ris kryddat med gurkmeja och salt fick bli tillbehöret. Jag värmde upp gröna ärtor, saltade och pepprade och mixade sönder ärtorna. Kokvattnet använde jag för att späda ut mixen så att den inte blev för tjock.
Gurkbitar till maten. Det var ju grönsaker i maten redan. 
 
Jag tycker ju om att använda mycket grönsaker i maten så en enkel sallad eller få grönsaker till brukar vara lagom.
Allt beror ju på hur hela måltiden ser ut.
 
De små barnen är inte så förtjusta i fisk. Men jag fortsätter att laga och variera den.
Det gröna ärtmoset togs inte emot med öppna armar. Men jag testar och återkommer igen.
 
 
För att laga denna rätt hemma så skulle jag tro att det behövs:
Tre morötter
En halv purjolök
En gul lök
Fräs samman med lite olivolja, krydda med basilika, salt och peppar och tillsätt 2 dl creme fraiche.
 
Fisk ca 400 g som har tinats
 
Häll på såsen och låt gratinera i ugnen 180-200 grader i ca 25-30 minuter.
Anpassa efter hur många ni är. Vi är fem i familjen så vi kan behöva lite mer fisk.
Smaklig spis!
 
May the food be with you!
 
Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela