matmaria.blogg.se

Denna blogg kommer handla om maten jag lagar på förskolan samt lite tankar och funderingar kring ämnet. Hoppas ni blir inspirerade!

Middag denna fina söndag :D

Publicerad 2013-11-24 21:17:22 i Allmänt

Ett middagstips kommer här:
 
 
Jag har inte någon kockutbildning även om jag kommer att skaffa mig det så småningom.
När jag skapar mat så skjuter jag från höften, provar mig fram, smakar av, funderar på vad som kan passa ihop,,,,
Proportionerna, hur mycket av ingredienserna som behövs i förhållande till varandra behöver jag lära mig.
 
Det som ligger mig varmt om hjärtat är BARN OCH MAT. Bra mat för barn hemma (naturligtvis), i förskola och skola. Jag har ju det som arbete nu och kommer att fortsätta med det.
 På arbetet jonglerar jag med kryddburkarna men måste ta hänsyn till att soppan inte kan vara för blaskig för då är det svårt för en 2-åring att äta. Vara försiktig med saltet osv
 
 
Här är dagens söndagsmiddag som först var tänkt som ett fräs av  kyckling och chorizokorv till pasta.
 
Det blev en gryta med:
 
3 kycklingfiléer
3 chorizokorvar från Sorunda
1 rött äpple skuren i halvmånar
2 schalottenlökar
1 tomat skuren i bitar
1 röd paprika skuren i strimlor
 
Fräs ihop detta i olivolja och tillsammans med curry.
 
Häll på rödvin inte för mycket, det ska inte bli blaskigt. 
Prova er fram, 0,5-1 dl till en början.
 
Några skvättar kalvfond, mangochutney,
4 lagerblad, salt och peppar.
 
Låt allt puttra ihop en god stund. 
Tillsätt grädde eller creme fraiche efter tycke och smak.
 
Jag serverade pasta till och det blev riktigt mumsigt. Ta vad du vill ha till. Ris tillsammans en god sås
är ju alltid gott.
 

May the food be with you

Maria
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela