matmaria.blogg.se

Denna blogg kommer handla om maten jag lagar på förskolan samt lite tankar och funderingar kring ämnet. Hoppas ni blir inspirerade!

En vanlig onsdagmiddag hos familjen Svensson!

Publicerad 2013-11-13 20:36:55 i Allmänt

Ja, vad gör man i dag till midddag. En ganska okej onsdags.
November hör ju inte till min favoritmånad. 
 
Hade vägarna förbi Ica i Bagarmossen.
Började med små glasspinnar till dessert. Båda Icas små magnumglassar och ett paket med minitwister. Choklad är inte populärt hos alla i familjen.
Sedan hittade jag fryst kycklingfilé och sedan rotsaker. Bra pris på kycklingen och lök och morötter för 4,90 kr/kg.
En repris på middagen från igår. Min man tyckte att det var riktig sommarmat. Och det kan behövas nu, eller hur??
 
 
Potatisklyftor med chili, röd paprika, mixade trattkantareller, peppar, rosmarin och olivolja. På detta så lade jag frysta kycklingfiléer. 200 grader i ugnen, ca 40 min. Tid och temperatur är ej exakt. Prova dig fram.
Att mixa torkade trattkantareller och använda som extrapiff i maten är suveränt. Tipset fick jag av min pappa.
 
 
 
Jag ville inte ha potatis utan jag tog morötter, rödbeta och kycklingfilé. Kryddade på samma sätt som den andra kycklingen. 
Vid servering kunde man välja gräddfil, creme fraiche eller Crema di balsamico. 
Kanske går tankarna åt festmat. En lätt rätt att laga men det tar lite tid innan allt är färdigt.
 
Ett gott middagstips från mig. Jag är lite inne på att använda rotsaker nu. Bra och billigt!
 
Ha en fortsatt bra vecka!
 
May the food be with you!
Kramisar Maria

Kommentarer

Postat av: Anita

Publicerad 2013-11-15 13:57:34

Åh så härligt gott de ser ut :D

Svar: Inspirationen flög över mig på Ica. Mat ska vara kul att göra. Det hjälper att hitta små knep i vardagen. Festmat i all ära. I vardagen MÅSTE maten fungera både att vara god, lätt att laga och smakrik. Ha en bra helg Anita! // Kram Maria
maria karpe svensson

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela