matmaria.blogg.se

Denna blogg kommer handla om maten jag lagar på förskolan samt lite tankar och funderingar kring ämnet. Hoppas ni blir inspirerade!

Dagen då kockan snoddde ihop en vegetarisk gryta

Publicerad 2013-12-11 22:37:56 i Allmänt

I dag gick tankarna till de indiska grytorna. De färggranna, väldoftande och välsmakande grytorna.
Jag har väl inte smakat så många indiska grytor men jag går in med öppet sinne i matvärlden.
 
I mixern mixade jag:
1 kg skalade morötter
4 st gula lökar
5-6 vitlöksklyftor
 
Fräs i olivolja.
Blanda ner 12-15 kokta kalla potatisar delade i mindre bitar.
Ta ca 250 g bladspenat och ca 3 dl röda linser, häll ner i grytan. Låt puttra!
 
Krydda med några puffar kanel, några rejäla puffar med malen ingefära, hade ingen färsk, chili och Garam Masala kryddmix. Blanda väl och låt koka ihop länge.
Tillsätt kokosmjölk för att få en såsighet över grytan.
 
Jag serverade grytan med gult couscous. Jag hällde upp 1 liter couscousgryn på ett bleck och tillsatte 2 l kokande vatten samt olivolja, salt och gurkmeja. Vispa runt och låt stå under folie för att götta till sig.
 
Som ni ser så är receptet avsett för många. Anpassa mängden av allt så hittar ni nog något som passar er :-)
 
 
 
Kommentera gärna, skriv gärna tips eller annat kul :-)
 
May the food be with you!!
Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela