matmaria.blogg.se

Denna blogg kommer handla om maten jag lagar på förskolan samt lite tankar och funderingar kring ämnet. Hoppas ni blir inspirerade!

En trevlig lördagkväll!

Publicerad 2013-11-04 20:29:44 i Allmänt

I lördags hade jag en kompis över på lördagmiddag. Vi har som tradition att äta musslor framåt hösten.
Vi tycker om dessa havets läckerheter. Blåmusslor är verkligen nyttig snabbmat.
Kräver inte så mycket. Ett nät blåmusslor, grönsaker och vin, öl eller annan god vätska.
 
 
Enligt receptet skulle musslorna kokas i en gueuze. Det hade jag inte hemma så det blev en Falcon. Finhackad selleri och schalottenlök. Lite baguette, öl och en gryta med musslor.Mums! Det blev riktigt gott!
 
Lite rödvin och några ostar till ostdessert. Fungerar i alla lägen.
 
Till dessert åt vi vaniljglass, jordgubbar och kolasås toppat med lakritspulver. Gott!! 
 
 
May the food be with you!
 
Maria

Kommentarer

Postat av: Mathias&Rebecca

Publicerad 2013-11-04 20:31:04

Låter super gott ju!! :) Ha en fortsatt fin kväll! :)

Svar: Tack! Prova,det blir så gott! Maria
maria karpe svensson

Postat av: Camilla Blomberg

Publicerad 2013-11-04 22:42:42

hahah vad roligt att ditt avslutningstcitat (eller vad jag ska kalla det) är "may the food be with you" - jag hamnade här just av den anledningen. Inte för att jag är speciellt intresserad av mat dock, men brukar själv använda mig av det citatet, fast "orginalet". Men för dig gäller det mat och kost, medan den för mig betyder att jag har styrkan/kraften att kämpa med 2 sjukdomar. Tack för inspirationen. Inte att laga mat dock, men en slags påminnelse att kriga vidare! ;)

Svar: Hej!Jag gillar verkligen Stjärnornas Krig. Moget eller inte. Jag är 45 år och gillar att titta på Sagan om ringen också. May the force be with you är passande i alla lägen. Jag tog det till min blogg och tycker att det passar som avslutning. Vad har du för sjukdomar som du kämpar mot?? May the force be with you, sluta aldrig att kämpa. Fight for your right! :-)) Maria
maria karpe svensson

Postat av: Camilla Blomberg

Publicerad 2013-11-05 22:54:19

Hej Maria! Själv har jag faktiskt aldrig (bortsett från den animerade barnversionen;) tittat på star wars men gillar ändå citatet eftersom det passar i alla lägen, som du själv skrev. Jag fick citatet "tillägnat" mig av en vän när jag var svårt sjuk. Därför betyder det mycket för mig.
Jag har haft reumatism sedan jag var 8 år (är 19år nu) och sen fick jag diagnosen (men den är egentligen medfödd) Ehlers-Danlos syndrom (bindvävssjukdom) när jag var 17år. Jag har genomgått 6 operationer (55 stygn!) på mycket kort tid, 4 i knäna och 2 i käkleden. Kämpar nu för att lära mig gå normalt igen (slippa kryckorna) och äta normalt (trött på soppa). ja... du kan ju kika in på min blogg om du vill veta mer. :)

Svar: May the force be with you!Det låter tungt,man får ta små steg framåt.
Ta hand om dig :-)
Maria
maria karpe svensson

Postat av: Towe

Publicerad 2013-11-07 20:32:53

Hej Maria.
Vad kul att få se din blogg, och bild på musslorna och efterätten. Blev ju inte mindre avundsjuk av det haha :-)
Ha det gott! Vi hörs
Kram

Svar: Musslor är så himla gott!Lakritspulver på desserten var riktigt gott.
Nästa gång jag gör chokladsås så ska jag prova att blanda i lakritspulver.
Kram :-)
maria karpe svensson

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela