matmaria.blogg.se

Denna blogg kommer handla om maten jag lagar på förskolan samt lite tankar och funderingar kring ämnet. Hoppas ni blir inspirerade!

Kyckling på fredag det är det ända jag vill ha men även på en torsdag.......

Publicerad 2013-11-28 22:22:48 i Allmänt

Vad gör man med färdigkryddade kycklingben???
 
Jag vill ha mycket färg på maten. Ibland blir det lite för beige och då dekorerar jag gärna med persilja eller så för att få en färgklick. Rivna morötter är mycket tacksamt att servera till för att få fin färg till maten.
Benen åkte in på två bleck i ugnen. Ris skulle det ju vara till.
I mina drömmar vill jag ju tänka som en kock och hitta på små detaljer i matlagningen.
 
Jag kokade råris och kryddade med gurkmeja, schalottenlöksfond och kaffirlimeblad.
 
På det färdigkokta riset tillsatte jag ett fräs.
 
En finskuren purjolök, tre rivna vitlöksklyftor, mixad persilja och rivet citronskal frästes i olivolja.
 
 
Rivna morötter fick smak av rivet apelsin- och citronskal samt apelsinsaft.
 
 
En bra enkel vardagsrätt. Kan varieras och alla kan hitta sina kryddor som fungerar.
Det ska inte vara svårt att laga mat och helst ska det gå ganska snabbt i vardagen.
 
 
 
May the food be with you!
Maria

Kommentarer

Postat av: Amanda

Publicerad 2013-11-28 22:44:46

Vad god och varierande mat du verkar laga på förskolan :)

Svar: Tack för värmande ord. Jag har tidigare arbetat på samma förskola men som pedagog i småbarnsgruppen. Jag har med mig tänket vad gäller barns nyfikenhet och lärande in i köket. Så kryddor, dofter och färger betyder mycket för mig i arbetet med maten. Varje dag inspireras jag av olika saker och låter det komma till känna i maten.Kul att få kommentarer. Det hjälper ju mig att veta om fler tänker som jag eller helt enkelt blir inspirerade av min mat.
Kram och ha en bra dag!
Maria
maria karpe svensson

Postat av: Amanda

Publicerad 2013-12-07 14:32:23

Jag är själv färdigutbildad förskollärare i januari och man har ju sett lite både och vad gäller maten på förskolorna nu under utbildningen. Tycker som du att maten ska vara spännande för barnen, både för ögat och munnen :)

Svar: Hej! Kul att du reflekterar över maten på förskolan.Jag känner att köket hör ihop med förskolans pedagogik.
Eftersom det går ut på att uppmuntra barnen till att nyfiket upptäcka
världen. De ska få möjlighet att göra dessa upptäckter tillsammans med sina kamrater.
Jag tycker att hur och vad jag tänker kring maten jag lagar absolut är viktig för barnen på min förskola.
Tack för din kommentar 😎
Maria
maria karpe svensson

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela