matmaria.blogg.se

Denna blogg kommer handla om maten jag lagar på förskolan samt lite tankar och funderingar kring ämnet. Hoppas ni blir inspirerade!

Att laga en BLÅLILA soppa!!

Publicerad 2013-10-23 21:14:23 i Allmänt

I går skalade jag oranga och blålila morötter för att förbereda dagens soppa. Jag kokade upp vatten, grönsaksfond, salt, 6-7 lagerblad. Morötterna mixade jag ordentligt och tillsatte vatten. Jag räknade inte riktigt med att soppan skulle få den kraftiga lila färg som den fick. Jag tänkte lite snabbt. Det gällde att få barnen att smaka på soppan. Två flickor fick smaka och de tyckte den var god. Sedan gick jag in på avdelningen och frågade om det var någon som ville smaka. Fem killar mellan 4-5 år smakade och tyckte soppan var bra. Den stora chansningen skulle bli de yngre barnen. De visade sig stämma. De större barnen inne på yngreavdelningen var klart skeptiska medan de yngre åt soppan.
 
Jag smaksatte soppan med creme fraiche, salt och peppar och potatisbitar. Soppan blev godkänd. Kraftig lila färg och god smak. Mjukt bröd med färskost och oranga apelsiner gjorde lunchen till en färgklick.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela